sobota, 12 lutego 2022

"Act cool" Tobly McSmith

 Właściwie nie wiedziałom, że została napisana książka "Act cool" (Tobly McSmith) i uważam to za najwięką pomyłkę swojego życia. Gdyby nie piękna okładka i położenie książki na pierwszej od wejścia półce w księgarni, to pewnie trochę by potrwało zanim bym o niej usłyszało. Na szczęście książka leżała tam gdzie leżała a ja mogłom ją kupić. 


"Act cool" opowiada o młodym, transpłciowym chłopaku- Auguście, który ucieka od swojej konserwatywnej rodziny do ciotki, która mieszka w Nowym Jorku. Dostaje się do szkoły aktorskiej i zaczyna spełniać swoje marzenia o graniu na wielkich scenach. Jednocześnie w głowie cały czas ma pytanie, czy jest na tyle dobrym aktorem, żeby przed swoimi rodzicami dalej odgrywać ich córkę. 


Samo jestem osobą transpłciową i tak jak główny bohater mam konserwatywnych, niewspierających rodziców, więc moje oczekiwania co do tej książki były wysokie. Nie zawiodłom się, książka okazała się być jeszcze lepsza niż mogłom sobie to wymarzyć. Przedstawia początek tranzycji w bardzo prawdziwy sposób- bohater nie dostaje hormonów już w dniu coming outu, cały świat nagle nie zaczyna go wspierać. 


Rzeczą, która mnie najbardziej zachwyciła w książce było normalizowanie pytania o cudze zaimki, oraz to, że autor nie ograniczył się do jednej queer postaci- otrzymujemy transpłciową kobietę, osoby pan, bi i homo a nawet osoby niebinarne. Wszyscy bohaterowie są jak dla mnie świetnie napisani. Fabuła książki jest prosta i poruszająca, czasem zaskakuje a czasem daje się przewidzieć. Język jakim napisana jest książka jest przyjemny, dostosowany do czasu, miejsca akcji i bohaterow. Autor używa poprawnych określeń, które zostały trafnie przetłumaczone na język polski.


Śmiało mogę powiedzieć, że ta książka jest nie tylko moją ulubioną, ale też odkryciem tego roku, jeśli nie całego mojego życia. Polecam ją gorąco osobom cispłciowym- żeby zobaczyły jak wygląda życie osób trans, oraz transpłciowym- żeby zobaczyły, że to wszystko się kiedyś ułoży.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

"Strażnicy dusz" Aiden Thomas

  Czy tradycja może krzywdzić innych? Pewnie wszyscy słyszeliśmy, że mamy coś zrobić, bo to tradycja, bo jest to coś co robi się od pokoleń ...